- AJ Proizvodi
- Blog
- Vodstvo
- Umetnost dajanja in sprejemanja konstruktivne kritike

Umetnost dajanja in sprejemanja konstruktivne kritike
Kaj je kritika?
Kritika je nabita beseda, ki jo mnogi dojemajo negativno. Po Švedskem slovarju kritika pomeni napad na nekoga z opozarjanjem na napake in zmote. Druga razlaga je ocenjevalni pregled zaslug in pomanjkljivosti, kar pomeni, da je kritika lahko tudi hvaležna. Skratka, kritika je ocena dela ali uspešnosti drugih in je lahko tako pozitivna kot negativna. Pogosto se namesto tega uporablja beseda "povratne informacije", ker se večini ljudi sliši prijaznejše.
Zakaj kritizirati?
Ko je kritika podana konstruktivno, ponuja priložnost za izboljšanje našega dela. Pogosto nadaljujemo po svojih običajnih poteh, zato je dragoceno dobiti povratne informacije od kolega ali vodje, ki lahko vidi stvari, ki jih morda spregledamo pri naših vsakodnevnih opravilih.

Kako kritizirati
Razmislite, ali je kritika, ki jo želite deliti, ustrezna. Ali ste nezadovoljni s svojo situacijo in to projicirate na druge? Kaj lahko storite, da izboljšate situacijo?
Nasveti za dajanje kritik:
- Javno pohvalite, a zasebno dajte negativne povratne informacije.
- Pri konstruktivni kritiki se osredotočite na pozitivne vidike.
- Izogibajte se osebnim napadom; vedno ostanite objektivni.
- Ne pozabite, da je cilj pomagati sodelavcu izboljšati njegovo delo. Vedno zaključite na pozitivni noti.

Kako sprejeti kritiko
Kako se odzovete na kritiko? Se jezite ali razburite, ali znate poslušati, kaj se govori? Poskusite, da kritike ne jemljete osebno in se osredotočite na dejstva. Če so povratne informacije nejasne, postavljajte vprašanja. Ko razumete kritiko, jo analizirajte. Če potrebujete čas za razmislek, lahko prosite za kasnejši odgovor, kar je lahko dobra strategija, če se pogovor zaostri. Bodite iskreni do sebe – ali je kritika upravičena ali nepoštena? Osebni napadi niso nikoli sprejemljivi.
Kritiziranje prave osebe
Ne govorite za hrbtom osebe, za katero menite, da bi morala izboljšati svoje delo. To ne vodi do sprememb in le ustvarja negativno delovno okolje. Mnogim ljudem je neprijetno kritizirati druge, vendar čutijo potrebo, da izrazijo svoje nezadovoljstvo. Nagovorite osebo neposredno in ji razložite, kako njena dejanja vplivajo na vaše delo. Naj pove svoje stališče in poskusite skupaj najti rešitev. Če se počutite neslišani, se za pomoč pogovorite s svojim vodjo.
Normalizacija povratnih informacij na delovnem mestu
Zmanjšajte stigmo kritike tako, da povratne informacije postanejo rutinski del delovnega tedna. Spodbujajte drug drugega, ko je nekaj dobro opravljeno in prijazno takoj opozorite na napake. Začnite z vprašanjem, zakaj je bila naloga odložena ali opravljena na določen način – pogosto gre za neznane okoliščine. Odprta in neposredna komunikacija lahko prepreči številne nesporazume. Vzemite si čas za pogovor o tem, kako želite, da stvari delujejo.

Profesionalni nasvet! Metoda sendviča
Morda ste že slišali za metodo sendviča. Je preprosta in pogosto učinkovita. Začnite s pozitivnimi komentarji, nato podajte konstruktivno kritiko in končajte z nečim pozitivnim.

Za resne težave
Če kritika vključuje resne zadeve, kot so nadlegovanje ali kršitve varnosti, o tem obvestite svojega vodjo. Kot vodja morate v primeru suma kaznivega dejanja vključiti kadrovsko službo ali pravnega svetovalca, ki vam lahko pomaga pri eskalaciji zadeve.
Povzetek
Kritika je lahko pozitivna in negativna. Povratne informacije naj bodo redni del delovnega tedna, da zmanjšate njihovo stigmo. Zagotavljajte konstruktivno in premišljeno kritiko ter vedno premislite, ali je potrebna, preden jo daste. Vedno ponudite več pozitivnih kot negativnih povratnih informacij. Ko prejmete kritiko, je poskusite ne jemati osebno. Razmislite, ali je kritika upravičena in kako lahko izboljšate svoj pristop k delu.
Pogosta vprašanja
- Konstruktivna kritika je povratna informacija, katere cilj je pomagati prejemniku izboljšati in razviti njegovo delo, tako da izpostavi tako prednosti kot področja za izboljšave.
- Javno pohvalite, zasebno pa dajte negativne povratne informacije. Osredotočite se na pozitivno, izogibajte se osebnim napadom in pojasnite, zakaj in kako je mogoče doseči izboljšave.
- Ne jemljite tega osebno; osredotočite se na dejstva. Po potrebi prosite za pojasnilo in si vzemite čas za razmislek, preden odgovorite, če se pogovor razgreje.
- Povratne informacije pomagajo posameznikom in ekipam izboljšati njihovo uspešnost, spodbujajo boljše sodelovanje in obravnavajo težave, ki jih pri vsakodnevnem delu morda spregledamo.
- Če gre za resne zadeve, kot so nadlegovanje ali kršitve varnosti, obvestite svojega vodjo. Vodje naj za nadaljnje ukrepanje vključijo kadrovsko službo ali pravnega svetovalca.
- Konstruktivna kritika mora biti specifična, uporabna, uravnotežena s pozitivnimi povratnimi informacijami ter izrečena na spoštljiv in spodbuden način.
- Če se s kritiko ne strinjate, prosite za konkretne primere in pojasnila. Objektivno razmislite o povratnih informacijah in se o svojem stališču pogovorite z osebo, ki ga je podala.
- Poskrbite, da bodo vaše povratne informacije spoštljive, specifične in uravnotežene. Gradite odnos in zaupanje s sodelavci, da ustvarite varno okolje za dajanje in prejemanje povratnih informacij.
- Ostanite mirni in zbrani. Globoko vdihnite, pozorno poslušajte in po potrebi prosite za odmor, da predelate povratne informacije. O kritiki razmislite pozneje, ko boste v boljšem čustvenem stanju.
- Pozitivne povratne informacije morajo biti specifične, pravočasne in iskrene. Poudarite vpliv pozitivnega vedenja in spodbujajte nadaljnje dobro delo.
- Spremljajte povratne informacije, nudite podporo in vire za izboljšave ter prepoznajte napredek, da zagotovite, da vaše povratne informacije vodijo do pozitivnih sprememb.



